NVPRO/campus og Liverpool

Udvekslingsprogram for elever og lærere – med midler fra EU

Udvekslingselever med deres afslutningsbeviser9 elever og 7 lærere har – 3 uger i november og 1 uge i december – været i praktik i Liverpool på Knowsley College.

Det er Dorte Just Hahn som har arbejdet med disse projekter de seneste par år og hun siger: ”Målet med disse projekter er, at give vores elever en stor faglig- og social oplevelse og styrke deres selvværd. Derfor giver vi dem tilbuddet om at komme udenlands på praktik- og skoleophold, hvor de skal kommunikere på et fremmed sprog og tage vare på sig selv.

De ved også at der er forventninger til dem når de kommer hjem nemlig, at de viderebringer deres erfaringer og oplevelser til de øvrige elever på skolen.

Sarah Thomsen fra Krop- og Stil deltog i programmet og hun udtaler: ”Jeg havde egentlig ikke tænkt at melde mig for jeg synes ikke om at være langt væk hjemmefra; men så talte jeg sammen med nogle andre elever og venner om det og besluttede mig for at søge.

Og jeg var så heldig, at blive udtaget for hvilken vild oplevelse. Det var faktisk også første gang jeg skulle ud at flyve; men set i bakspejlet, så var det mest alle de små praktiske ting for eksempel med at veksle penge og sådan noget, som jeg var nervøs for”.

På spørgsmålet om hvordan det så var at være på Knowsley College, siger Sarah: ”Jeg tænker på at blive Stylist og derfor havde jeg meldt mig på ”art and design” så jeg fik mulighed for at afprøve tegne- og maleteknikker som jeg ikke kendte og lærte rigtig meget.

Hvis jeg skal nævne 3 ting – af de mange indtryk jeg fik – så er det, at de havde skoleuniform, at jeg virkelig lærte deres kultur at kende:” hvem er englænderne i dagligdagen” og så arbejder de på skolen, hver dag med, at man skal have respekt for hinanden uanset hvem man er – det kunne jeg godt li’”

2 NVPRO/Campus elever i Liverpool 2016Dorte tilføjer: ”At skabe sociale forhold på tværs af kulturer og være tvungen til at kommunikere på fremmedsprog, giver vores elever et stort ryk i deres personlige udvikling. De kommer på de fag der passer til deres egen linje og det går at de får udviklet relevante faglige redskaber og kunnen som de kan tage med videre i deres uddannelsesplan”.

Lærernes formål med opholdet er, at udvikle sine egne fag med nye ideer, blive inspireret, udveksle didaktiske og pædagogiske metoder.
Malene Henriksen som er grafiker og en del af Medie på NVPRO/campus forklarer: ”Herligt at få indsigt i deres undervisning i ens eget fag og konstatere, at udfordringerne er de samme. For eksempel differentieringen i indlæringsdelen”.
Malene havde også drøftet Knowsley Colleges indsats i forhold til elevernes trivsel, velvære og faglige udvikling. Hun havde drøftet det med lederen for denne del og konstateret, at hvor vi i Danmark forsøger at give elverne et eget ansvar for udfordringerne, så overtager skolen helt bevidst dette for eleverne. For eksempel kan det være bortvisningsgrund såfremt eleven ikke havde sin persondokumentation på sig.

Knowsley College ligger fysisk i en gammel industriby som i dag rummer mange mindre bemidlede familier. Mange af de unge har svært ved at fastholde sig i uddannelse.

Skolen er kendt for at arbejde meget intensivt med at rumme og forebygge for denne gruppe samtidigt med at man giver dem et fagligt udbytte.
Netop denne kendsgerning har været medvirkende årsag til, at NVPRO/campus har valgt denne skole som samarbejdspartner.