Synes du, det er svært at fange både læsere og lyttere? At fortælle historier er ligesom alt andet godt håndværk – hvis det bliver bygget ordentligt op, så skal det nok virke. Derfor benytter man sig også af fortælleteknikker og struktur, når man skal bygge en god historie op fra bunden. Det giver både læsere og lyttere, fordi det fanger deres interesse. Det kan du læse meget mere om, hvordan du gør, lige her på siden.
Hvad gør egentlig en god historie? Måske har du ikke tænkt over det før, men der findes faktisk modeller og teknikker, der kan hjælpe dig med at fortælle den historie, du gerne vil have ud. Det kan være i forbindelse med blogindlæg eller lignende, eller det kan være, hvis det alt lige fra lange romaner, film eller sågar kortfilm.
Måske husker du fra folkeskolen, hvordan berettermodellen så ud. Det hele starter med en kort introduktion – et anslag – så kommer den videre præsentation af problematikken og karaktererne, indtil vi når et punkt, hvor vi ikke kan vende tilbage: et såkaldt point of no return. Herfra eskalerer historien, konflikten optrappes, indtil vi når et klimaks, og historien falder ned igen og afsluttes. Her kan du tjekke berettermodellen ud, hvis du er nysgerrig på, hvordan du bruger den til fulde.
Det kan du bruge berettermodellen til
Berettermodellen er en fortælleteknisk metode til at fastholde både læsere og lyttere, om du skriver eller mundtlig fortæller en historie. De fleste tænker måske, den bruges i underholdningsmæssige sammenhænge, men det er også en anvendt metode inden for marketing, salg og særligt story telling.
En god historie fortæller nemlig ikke sig selv. Hvis du har et produkt, som du gerne vil sælge eller et budskab, du gerne vil have frem, så kan du fortælle nogle historier om produktet. Det giver nemlig produktet eller budskabet noget ekstra, som gør, at folk lægger mærke til det, lytter med og læser. Så har du nemlig folk opmærksomhed, og det er den, du skal holde fast i. Berettermodellen kan benyttes, hvis du gerne vil give din marketingsstrategi lidt ekstra og sælge mere.